Old Blind Dogs - Play live - Green Linnet Records GLCD 1231 - distributie: Music&Words
Rock Salt & Nails  - Live & Hazardous -  Park Records PRKCD79 -  distributie: Music&Words

old blind dogs - play live

Old Blind Dogs was lange tijd een van mijn favoriete Schotse band. De combinatie van de gruizige stem van voorman Ian F. Benzie en de opzwepende percussiegeluiden van Davy Cattanach maakte het unieke geluid van deze band. Het was dan ook een gevoelige aderlating toen deze twee mannen de groep op het eind van de jaren '90 gingen verlaten. Albums als The world's room en The gab o mey konden helaas niet in de schaduw staan van eerder plaatwerk.

Nu is er dan het live-album Play live, opgenomen in de Verenigde Staten tijdens de tour van 2004. Violist Jonnie Hardie is nu het enig overgebleven oorspronkelijke lid, want mede-oprichter ‘Buzzby' McMillan is inmiddels vervangen door Aaron Jones (bas, bouzouki) die we kennen van zijn werk met ongeveer iedereen in de Schotse folkscène (o.a.Seelyhoo en Búrach). Gezegd moet worden dat Old Blind Dogs in deze live-opnamen iets van haar oude glorie heeft hervonden. Fraser Stone legt met zijn percussiewerk een stevig fundament, waarop instrumentalisten Jonnie Hardy (viool) en Rory Campbell (whistle, pipes) zich uitstekend kunnen uitleven, terwijl zanger Jim Malcolm gepassioneerder zingt dan ooit.

Het merendeel van de liederen en instrumentalen is afkomstig van de laatste drie albums van de groep, met als uitzondering de opener Battle of Harlow die we kennen van het meer dan voortreffelijke album Five, het laatste album met zanger Ian F. Benzie.

‘Play live' bewijst dat Old Blind Dogs, ondanks alle personeelswisselingen, haar spelplezier nog niet heeft verloren en daarom nog lang niet afgeschreven dient te worden. Hoewel de creatieve ontladingen nog niet het niveau van weleer halen, mag het duidelijk zijn dat Old Blind Dogs nog steeds tot een van de betere Schotse folkbands gerekend mag worden.

rock salt & nails - live & hazardous

Ik herinner me Rock Salt & Nails nog van hun allereerste Nederlandse concert in 1996 in het piepkleine Zwolse Papenstraatheater, waar de zeer enthousiaste drummer Russell Gair op vakkundige wijze het optreden om zeep wist te helpen. Gair is er inmiddels niet meer bij, maar zijn geest waart nog steeds rond, getuige de rommelige opname van de drums op Live & Hazardous, alweer het zevende album van dit, van de Shetland Eilanden afkomstige vijftal, opgenomen in oktober 2004 in de lokale Nettlebed Village Club. Veel is hetzelfde gebleven bij Rock Salt & Nails. Zanger-gitarist Paul Johnston fungeert nog steeds als frontman, de muziek balanceert nog steeds tussen de pop en de Keltische folk, de eigen geschreven liederen van eerder genoemde Johnston worden nog steeds gekoppeld aan traditionele of zelfgeschreven instrumentaaltjes waarin de sound van RS&N nog steeds gedomineerd wordt door de viool, tegenwoordig op zeer verdienstelijke wijze bespeeld door Linda Irvine.

Niks nieuws onder de zon, maar ik moet toegeven dat, ondanks het feit dat de composities van Johnston vaak diepgang missen en daardoor lang niet altijd overtuigen, de benadering van RS&N aanstekelijk werkt. De combinatie lied/instrumentaal maakt de muziek van RS&N avontuurlijk en levendig, al gaat het op den duur wel wat vervelen.

Live & Hazardous maakt de titel maar ten dele waar (gewaagd is het album nergens), maar lijkt, ondanks of misschien wel dankzij de rommelige productie een perfecte afspiegeling van een doorsnee RS&N-concert. Het album zal dan ook waarschijnlijk gretig aftrek vinden tijdens deze live-concerten van de band. Waar die plaatsvinden, kan ik u helaas niet vertellen, want de officiële website van de groep is vreemd genoeg sinds 2003 niet meer bijgewerkt.

waardering Old Blind Dogs - Play Live: 7,5
waardering: Rock Salt & Nails - Live & Hazardous: 6,5