Verrassend 'solo'-project

Gilles Le Bigot kennen we als mede-oprichter van de Bretonse formatie Skolvan (onlangs nog in Vlissingen), maar ook als gitarist in topgroepen als Kornog, Barzaz, Squiban en gastoptredens bij Dan ar Braz (L'heritage des Celtes) en Bagad Kemper (Azéliz Iza) Ondanks een carrière van ruim 10 jaar is dit pas zijn eerste solo-produkt. Geen echte gitaar-CD.

Gilles Le Bigot heeft een aantal topmuzikanten uitgenodigd voor deze CD waaronder maatje Bernhard Le Dreau (uit Skolvan) op sax en klarinet, Jean-Michel Veillon (fluiten), Marthe Vassallo (zang), Erwan Volant (akoestische basgitaar) en het strijkkwartet Arz Nevez. 10 stukken telt de CD waarvan acht van de hand van Gilles Le Bigot. Eén van de betere CD's uit Bretagne die ik de laatste tijd hoorde.

De CD opent rustig met Ker Jacob en Le Funambole. Nummers met subtiele dialoog tussen gitaar en respectievelijk klarinet en tambura. In de An Distro, een prachtig gedragen Andro, maken we voor het eerst kennis met het fabelachtige stemgeluid van Marthe Vassallo. Jong (van 1974), artistiek bijzonder getalenteerd. (ze heeft al een theater en TV-carrière achter de rug) en zowel thuis in klassieke als traditionele zang. Momenteel maakt ze deel uit van groep Loened Fall. Qua timbre doet haar zang erg aan Annie Ebrel denken. In An Distro ook een subtiele bijdrage van het het klassieke strijkkwartet Arz Nevez.

Marthe Vassallo komen we nog twee keer tegen. In La Chaîne, een combinatie van een traditionele en eigentijdse "Dans Plinn" (met tekst van Vassallo), uitgevoerd met een Caraïbisch aandoende vrolijkheid en de bekende Air "Marivonig An Dourdu" (o.a. Kemener).

Ook wat snellere stukken op de CD. Ik noemde al La Chaîne. La Vagotte is een gavotte waarin een geslaagde fusie van "swing" en "musette" plaatsvindt. Gilles Le Bigot maakt ook wat Europese uitstapjes. The Fisherman is van oorsprong instrumentaal (op de Skolvan CD "swing and tears") maar de Ierse zangers Eithne Ni Uillachain schreef er een tekst bij en neemt ook de vocalen voor haar rekening. Geen slecht nummer maar de Ierse stem past eigenlijk niet op deze CD. Veel natuurlijker klinkt het instrumentale "Valse Finlandaise" (Juha Yi-Kotila).

Mooiste nummer van de CD is "Gwerz evit ma Zad". Hele mooi slepende Gwerz met jazz-achtige trekjes. Excellente sopraan-saxpartij van Bernhard Le Dreau en prachtig snarenwerk van Le Bigot, Erwan (bas) en Ludovic Mesnil (elektr. gitaar).

Paul - Waardering 8,5