Een vat
vol stemmingen

Als muziek associaties oproept met lekkere geuren, kruidige smaken en warme kleuren, dan zit het goed. Oblomow krijgt dit voor elkaar op haar tweede cd. Met Ya'waaw heeft deze Belgische groep een eigen gezicht gekregen. De eerste cd 'Sporen' was nogal divers qua sound, nu is er nog steeds sprake van veel verschillende invloeden, maar elk nummer is herkenbaar als Oblomow.

Arabische muziek, jazz, folk, kamermuziek, arabo-andalusisch, sefardisch, cabaret, slapstick, je kunt het zo gek niet bedenken of het vormt een inspiratiebron voor deze groep rond zanger/gitarist/tekstschrijver Gerry De Mol. Alles wordt herleid tot een geluid dat veel warmte kent. Een ontroerende of expressieve cello (Ludo Vercamp t) gaat geregeld een mooie cohesie aan met een kristalheldere sopraansax, klarinet of gevoelige basklarinet (Mattias Laga). Gastmuzikanten Ivan Smeulders en Sergey Klevensky (Farlanders) voegen daar mooie kleuren aan toe op accordeon, doudouk, low flute, of kaliuka. Er ontstaat een palet met als hoofdtonen oker, turquoise en robijnrood, waarin logisch plaats is voor oud, dobro en gitaar (De Mol), bas (Jan Cordemans) en percussie-instrumenten als darbouka, bendir, raq en rachba (Azzedine Jazouli).

Conflicterend met dit smaakvolle mediterrane geluid (van kaneel tot kaneel en hier en daar een snufje wierook) zou Nederlandstalige zang kunnen zijn, ware het niet dat die komt van Eva De Roovere (ook Kadril). Alsof het geen enkele moeite kost legt zij de benodigde warmte, verleiding en zwoelheid in haar stem. Wie zou haar niet de helpende had willen toereiken als ze smekend zingt 'Red me dan, Liefste red me dan'.

Overigens is de cd niet enkel Nederlandstalig, je hoort ook Frans, Spaans en Arabisch. De tweede zangeres heeft een jazzy feel. De Franstalige in België opgegroeide Marokkaanse Laila Amezian zingt op een charmante manier ook enkele Nederlandstalige coupletten in het tweetalige "Groenendaal". De oorspronkelijke Franstalige versie over het stationnetje van Groenendaal is van André Bialek. Wannes Van De Velde schreef ooit een Nederlandstalige variant. Eva en Laila laten beide versies in elkaar lopen, wat een wonderschoon resultaat geeft.

De cd grossiert in liederen met mooie zang en intrigerende begeleiding. Zo heeft Youkali, een nummer van Kurt Weill, een lekker zuiders laat-maar-waaien-sfeertje plus een groove meegekregen op de dobro. In La Serena, een oud-sefardisch lied uit het Spanje van de 15de eeuw, is een hoofdrol weggelegd voor de heldere sopraansax van Mattias Laga. De meezinger Red me dan, een vertaling van een Portugees liedje van Jorge Fernando, wordt opgesierd met een duet op basklarinet & cello. In Groenendaal laat Vercampt op zijn cello de treinen piepend het station binnenrijden en wordt de sfeer van melancholie versterkt door Jan Cordemans met e-bow. "Ze lacht naar mij" (nieuwe tekst op een Soedanese hit) zet zich makkelijk vast in je geheugen door een eenvoudig themaatje op accordeon.

Het meeste indruk maakt Sangatte. Het nummer is een interpretatie van de song Oregon die Tucker Zimmerman schreef voor Derrol Adams. Gerry De Mol heeft het omgezet naar het vluchtelingenprobleem aan deze kant van de oceaan. Het lied verhaalt over de lotgevallen van gevluchte Afrikanen die bij Gibraltar aanspoelen en dan op een of andere manier in Sangatte terechtkomen. Sangatte was tot voor een jaar 'n opvangkamp bij de Kanaaltunnel met aan de overkant het 'beloofde land' Engeland. We hadden het eerder gehoord in de 'kleine-blote-liedjes' uitvoering van Gerry De Mol en Eva De Roovere. Toen maakte de tekst al indruk. Nu is het muzikaal ook nog eens bijzonder sfeervol aangekleed met ondermeer de verlatenheid suggererende duduk van Klevensky en de kippenvel-oud van De Mol.

Ya'waaw is een vat vol stemmingen, die Oblomow goed weet over te brengen op de luisteraar. Oók in de vijf instrumentale nummers. "Neferjoni" (Gerry De Mol) bevat alle geuren en kleuren van de gehele cd. De accordeon weet daar zelfs het geluid van een kerkorgel te benaderen.
Deze cd wordt naarmate hij vaker gedraaid wordt onmisbaar. Kortom: een groeidiamant.

Ya'Waaw is uitgebracht bij het nieuwe Ha' label van de Gentse Handelsbeurs.

Henk - Waardering 9