Mooie stemmen en een wandelbuffet in Fort 4 Afgelopen weekeinde (26 en 27 juni) was er de premiere van het Internationaal Stemmenfestival op Fort 4 in Mortsel bij Antwerpen. Op het programma stonden enkel stemmen. Culinair werd er gekozen voor een volwaardig wandelbuffet. En voor de rest zorgde de sobere omgeving van het oude fort (bouwjaar 1859). In dagblad De Standaard schrijft Al De Boeck: "Het was een geslaagde geboorte van een festival dat groeikansen heeft. Een klassiek koor naast een gezonde dosis volkse vreugde, daar zit iets in. Het verdient een vervolg." en "een programma dat duidelijk kiest voor kwaliteit, maar ook voor de raakpunten van traditioneel en klassiek, kan een breed publiek aanspreken". Hier nog enkele citaten meer uit het verslag:

…De concerten, gelimiteerd tot driehonderd zitjes, vonden plaats op de stemmige binnenkoer: die was mooi artistiek overkoepeld en had een opvallend goede akoestiek. Er werd alleen klankversterking gebruikt voor de presentatie van Sylvia Broeckaert (Klara)…

Lo Còr de la Plana uit Marseille zong in het Occitaans zowel doorleefde volksreligie als uitnodigende rondo's. Net als op Sfinks vorig jaar pakten zij het publiek in met een constant variëren tussen unisono en polyfonie, en tussen uitgelaten vreugde en intense stilte…

.…Het Poolse gezelschap Harmonia Sacra, twee zangeressen, twee zangers, twee violistes en een orgelist bracht liederen van minder bekende Poolse klassieke componisten uit de 17de en 18de eeuw. Zij boeiden het meest met de composities van Grzegorz Gerwazy Gorczycki (1667-1734), Poolse barok met knipoogjes naar Italië. Vooral zijn Completorium, een wat langere compositie van psalmen, hymne en lofzang, maakte indruk….

…Het Eva Quartet: vier dames uit het ooit geroemde Le Mystère des Voix Bulgares. Ze deden het dit keer in nationale klederdracht en waren vergezeld van hun dirigent, die ook doedelzak speelde en een enkele keer een diepe vijfde stem toevoegde. De altijd verrassende diafonie, de gevoeligheid voor details en het eindigen met een uitroepteken, misten ook hier hun doel niet…

…het Belgo-Galicische Ialma, met zijn vrolijke zangstijl en traditionele percussie op de pandereita (tamboerijn). Toen de muzikanten het publiek vroegen een lijntje mee te zingen, viel op hoe groot de koorkwaliteiten van de festivalgangers wel waren. Deze toeschouwers waren liefhebbers van stemmen….

…Het Gentse ensemble Ex Tempore zong onder leiding van Lieve Schampaert motetten en een Missa Brevis van de Bach-familie. De zangers waren voor de gelegenheid met achttien, en lieten het publiek genieten van hun zeer gewaardeerde tekstexpressie…