pete morton - casa abierta
Pete Morton - Casa Abierta
Ten songs in different tongues - volume one - Further records 002 / www.petemorton.com

Twee jaren geleden trad Pete Morton op in het Papenstraattheater in Zwolle en verraste daar het publiek met een aandoenlijke versie van Avond, het succesnummer van Boudewijn de Groot. De fonetisch, van Hans Jacobs geleerde Nederlandse tekst kwam wat moeilijk uit zijn keel, maar de waardering van het publiek was er niet minder om. Toen zal iedereen gedacht hebben dat het om een eenmalige gimmick ging, maar nu, twee jaar later, blijkt dat niets minder waar is. Avond is een van de nummers van het pas verschenen album Casa Abierta waarop Pete Morton tien liederen in de oorspronkelijke taal zingt.

Door zijn muzikale reizen door de wereld komt de Engelsman in aanraking met verschillende talen en culturen en gaandeweg leerde hij die kennen én waarderen. Langzaamaan evalueerde die fascinatie tot een, zoals Pete dat zelf noemt, ‘world language project'. Dat moet een hele klus zijn geweest, want Pete Morton zingt, naast het Nederlands, in het Spaans, het Gaelic, het Perzisch, het plat-Duits, het Frans, het Swahili, het Koerdisch, het Koreaans en het Welsh. Ga d'r maar aan staan, de meeste talen zullen woord voor woord fonetisch aangeleerd moeten zijn, zonder de steun van een begrijpbare tekst. Het is daarom niet verwonderlijk dat Pete Morton dit album naast de rubrieken folk en World ook graag onder wil brengen in de rubriek Tongue twister. Want laten we eerlijk zijn, vlekkeloos klinkt de tekst van Avond, ons beste referentiekader niet . De uitspraak van de Nederlandse tekst is in die twee jaar nauwelijks verbeterd en ik kan me voorstellen dat de vertolkingen in het Koerdisch, het Swahili en het Welsh voor geoefende oren wellicht ook niet denderend zullen klinken. Toch komt de sympathieke Engelsman hiermee weg, want het beluisteren van deze cd is, ondanks deze aanmerkingen een aangenaam tijdverdrijf. Dit komt vooral door de serieuze aanpak en de mooie repertoirekeuze van dit album. De keuze van de liederen gebeurt vaak instinctief. Zo was Pete al na een keer luisteren helemaal weg van Avond, volgens hem ‘an example of the great poetry of Lennaert Nijgh".

Zoals gezegd moet het leren van de teksten een zeer tijdrovende bezigheid zijn geweest. Daarbij komt het feit dat de singer-songwriter dit maal voor aangename arrangementen heeft gezorgd, waardoor de liederen, hoe verschillend van herkomst, toch als een geheel overkomen. Bovendien heeft Morton gekozen heeft voor een uitgebreide en afwisselende begeleiding. Urban Folk-maten Roger Wilson (viool, gitaar) en Chris Parkinson (accordeon) duiken veelvuldig op en ook de sax van Jo Freya en de cello van Gill Redmond kleuren de liederen mooi in, zodat er een mooi afwisselend geheel ontstaat. Een sociaal bijkomend aspect is het feit dat van elke verkochte cd twee euro naar het Gambian Schools Trust gaat. De kans om het album nu al te kopen is aanwezig, want Pete Morton is het komende weekeinde in Nederland voor enkele concerten. Later in het seizoen komt hij nog eens, dan samen met Roger Wilson en Chris Parkinson. Zie hiervoor de agenda.

Assie Aukes - waardering: 8,5