little birdie - bare bones
Little Birdie - Bare Bones - eigen beheer (www.oritshimoni.com)

Een warme donkere stem met een randje en een gitaar, dat is waarmee de Canadese zangeres Little Birdie de wereld rondtrekt om op te treden. Vaak kwam de vraag of er een album was waarop ze net zo kwetsbaar en akoestisch te horen was, maar haar vorige drie albums werden opgenomen met getalenteerde gastmuzikanten. In de zomer van 2012 heeft ze het eindelijk aangedurfd om in haar eentje 11 nieuwe nummers op te gaan nemen. Bare Bones is het resultaat, puur, kwetsbaar en eerlijk, zoals we haar van het podium kennen.

Een dame met gitaar en een stel mooie liedjes op zak, dat is wat je van Little Birdie krijgt, zowel op een podium als op Bare Bones. Titels (en teksten) zijn toegankelijk, maar niet rechttoe rechtaan, If You Hope I'm Doing Fine, Song For The Awkward, Haven't Got A Clue of Reluctant Love Song geven een zekere kwetsbaarheid aan, maar stemmen ook tot nadenken. Het lijkt over het leven, de liefde en relaties te gaan in begrijpelijke teksten die echter  niet oppervlakkig zijn, voor wie het wil horen gaat er een hele wereld schuil achter die liedjes. Dat zit hem in elk geval deels in haar Israelische achtergrond (Little Birdie is de artiestennaam van Orit Shimoni), die in het melancholieke autobiografische Pornographic zelfs in de muziek doorschemert.

Op haar eerdere werk klonk Little Birdie hier en daar al folky, met name op I Left The City Burning waar ze ondersteuning krijgt van onder meer viool en mondharmonica. Maar op Bare Bones geeft ze zich pas echt bloot, met pure akoestische, eerlijke songs vanuit het hart.

De komende tijd is Little Birdie in ons land voor een reeks optredens, tourdata mei/juni 2013:

2 mei, Keulse Kar, Den Bosch
3 mei, Freedom Roots Festival