frazey ford - indian ocean
Frazey Ford - Indian Ocean - Nettwerk Music Group

Indian Ocean is een plaat die gaat over verandering, krachten die buiten je om gaan, en de daarbij horende acceptatie. Het gaat ook over het geloof in jezelf, weten wanneer je moet schuilen, om vervolgens tijdig de liefdevolle momenten te herkennen. Leren leven op gevoel. Life is too short. Frazey Ford werd uitgenodigd om opnames te komen doen in the Royal Studios te Memphis door regisseur Robert Gordon nadat hij If You Gonna Go van haar plaat Obadiah hoorde op de radio. Ze kwam daar in contact met de musici van The Hi Rhythm die jaren de basis vormden van Willie Mitchell’s Hi Records. Er ontstond een wederzijdse click die het ontstaan van dit album inluidde. Deze Memphis studio was in de jaren zeventig tevens het fundament waaruit Al Green’s carrière voortkwam. Frazey’s nieuwe liedjes zijn dan ook doordrenkt met de specifieke Zuidelijke sound van deze heren, waarbij vooral de toetsen (orgel) van Rev. Charles Hodges Sr. een lust voor het oor is. Zijn intense aanwezigheid laat zich in al zijn subtiliteit niet wegdrukken, evenmin als het stevige gitaarspel van Mabon “Teenie” Hodges. Het album werd opgedragen aan deze Zuidelijke Soul icoon, die mede-componist was van de klassieker Take Me To the River. Hij stierf in juni van 2014.

Het album bestaat overigens niet uitsluitend uit Memphis Groove en Soul. Er is meer. Uiteraard moeten we Frazey’s eigen inbreng niet onderschatten. Er staan 10 prachtige liedjes op Indian Ocean die net als adem halen bijna vanzelfsprekend klinken. Ze deinen als warme golven over je heen, en wanneer je het kleurspektakel van een Indian Summer in gedachten neemt, dan is de gekozen titel een treffende metafoor. Kleurrijk en warm in een veranderende wereld. We mogen een tijdje deel uitmaken van haar wereld, en Frazey Ford weet enorm toe te voegen aan mijn luisterplezier met dit ronduit indrukwekkende album. Een album dat niet stil staat in de tijd, maar eentje dat tot leven komt. Iedere draaibeurt opnieuw.

Release: 4 november 2014