-door Mirjam Adriaans-
Op 26 maart vindt het gloednieuwe festival Flat Mountain plaats in Bergen op Zoom, met (vrijwel) allemaal muzikanten van Nederlandse bodem. Een daarvan is NinaLynn, een jonge singer-songwriter die net haar tweede album, A Taste Of The Wild, heeft gepresenteerd (het komt officieel op 31 maart uit). Reden genoeg dus om haar eens naar haar muzikale achtergronden te vragen. 

Bijna twee jaar geleden maakte ik kennis met NinaLynn. Dat was tijdens de lockdown, toen er geen optredens mochten plaatsvinden maar wel (live-)streams. In april '21 was ze te gast bij de Maandag van Van Meurs met haar band, die bestond uit een stel muzikanten die ik wel kende, namelijk Janos Koolen (snaren, klarinet), Arthur Bont (drums, percussie) en Lucas Beukers (bas). En dan weet je dat het muzikaal dik in orde gaat zijn. Die stream bevalt trouwens nog steeds goed (zie hier), naast haar eigen mooie liedjes komen er prima covers voorbij van o.a. The Chicks, The Highwomen (wie ze niet kent moet ze maar eens opzoeken) en Cyndi Lauper en een traditional, The Bold Young Farmer. En haar uitvoering daarvan geeft ronduit kippevel. Wat een fijne stem! En wat een gevoel weet ze in die liedjes te leggen, heerlijk. 

Gelukkig komt ze later in de reeks nog terug om voor publiek te spelen en dat bevalt me nog veel beter dan op een scherm. Want live muziek is toch het mooiste wat er is en ik hou ervan als ze vertelt hoe of waar een liedje ontstaan is. Als er direct contact is tussen publiek en muzikant, dan maakt dat de liedjes toch net iets persoonlijker.

NinaLynn bij de Maandag van Van Meurs in 2022, foto Ronald Rietman
NinaLynn bij de Maandag van Van Meurs in 2022, foto Ronald Rietman

Haar album Hummingbird heb ik in een eerdere column al even aangestipt (zie hier), dus ik zie al uit naar de opvolger A Taste Of The Wild. Daarvan heb ik enkel nog de single The Wolf gehoord, dat lijkt wat poppier te zijn dan het eerdere werk, maar de stem van NinaLynn weet me nog steeds te bekoren en dat haar band goed is hoef ik toch niet meer uit te leggen. Ik ben in elk geval benieuwd naar die nieuwe liedjes, en naar de muzikale achtergronden van NinaLynn. En als we dan toch in de mail klimmen vraag ik ook gelijk maar hoe zij bij Flat Mountain terecht is gekomen.

FF: Wanneer ben je begonnen met muziek maken en kun je daar iets over vertellen?

NinaLynn: Ik zing eigenlijk al mijn hele leven, het begon met een klein kinderkoortje waar ik op zat waar we naast het zingen ook veel spelletjes speelden. Altijd zong ik al, hele dagen door, en dan bedacht ik vaak ook mijn eigen melodieën. Toen ik een jaar of 9, 10 was ben ik begonnen met zangles. Rond die tijd hoorde ik ook voor het eerst 'Love Story' van Taylor Swift op de radio, en vanaf dat moment was ik helemaal verknocht aan Americana muziek. Ik ging verder zoeken wat er nog meer allemaal was in dit genre en toen ben ik er langzaam steeds meer in gerold. Taylor Swift heeft me ook geïnspireerd om de melodieeën die ik toch al bedacht om te gaan toveren tot liedjes! Ik kreeg op een gegeven moment de tip van mijn zangjuf dat het handig zou zijn als ik mezelf zou gaan leren begeleiden. Toen heb ik een tijdje lang pianoles gehad, maar ik klikte niet helemaal met dat instrument. Daarom switchte ik naar gitaar! Ik heb toen een hele tijd muziek gemaakt zonder ooit gitaarles te hebben gehad, tot begin 2020. Toen ben ik begonnen met gitaarles en sindsdien ben ik serieus bezig mijn gitaarskills naar een hoger niveau te tillen!

FF: Heb je ooit in een band gespeeld en zo ja welke?

NinaLynn: Ik heb in verschillende bandjes gespeeld, de meesten daarvan waren niet echt serieus. Ik kon nooit een band vinden die de muziek wilde maken die ik ook wilde maken. Toch probeerde ik het wel altijd - zo heb ik bijvoorbeeld een tijdje in een rockband gezeten. Verder heb ik ook een tijdje gezongen in de bluesband 'Black & Blues', wat later is doorgegroeid (met andere bezettingen uiteraard) naar de band die nu Harlem Lake is. 

FF: Welke instrumenten bespeel je?

NinaLynn: Ik speel gitaar en ik zing, en soms vind ik het ook leuk om wat te pingelen op een banjo of piano (het is toch weer terug gekomen haha). Maar die laatste twee zijn niet echt 'serieus'. 

FF: Welk instrument gebruik je bij het schrijven van je eigen muziek?

NinaLynn: Soms gebruik ik helemaal geen instrument behalve mijn eigen stem. Maar uiteindelijk pak ik altijd wel een gitaar op om het af te maken, of om een nieuw liedje te starten! 

FF: Wie is je grote muzikale held (meerdere antwoorden mogelijk)?

NinaLynn: Oeh, dat wisselt eigenlijk steeds! Momenteel ben ik helemaal weg van Madison Cunningham, haar vind ik echt helemaal geweldig. Maar ook Sierra Ferrell en Molly Tuttle inspireren me altijd, net zoals Taylor Swift, Emmylou Harris, Alison Krauss (ook samen met Robert Plant!), The Chicks, I'm With Her, Eva Cassidy, en nog veel meer! Iedereen brengt weer zoiets unieks met zich mee en ik vind het heerlijk om daarnaar te luisteren en me erdoor te laten inspireren. 

FF: Wat betekent folkmuziek voor jou?

NinaLynn: Heel veel! Folkmuziek kan me helemaal meenemen, alsof ik op reis ga terwijl ik op dezelfde plek blijf. Ik vind ook altijd de gemoedelijke sfeer die eromheen hangt heel mooi, en het feit dat het liedjes zijn met echt inhoud. Of het nu politieke thema's zijn of persoonlijke verhalen, of allebei! Het is altijd prachtig. 

NinaLynn - A Taste Of The Wild

FF
: En dan zijn er twee actuele onderwerpen waar ik graag wat meer over wil weten, dat zijn je nieuwe album en het Flat Mountain Festival.
Je hebt een kersvers album, A Taste Of The Wild (waar ik heel benieuwd naar ben), vanwaar de keuze om het album die titel mee te geven?

NinaLynn: Oh dat is een leuke vraag! Toen ik aan het schrijven was voor het album was ik ook een boek aan het lezen, 'women who run with the wolves' van Clarissa Pinkola Estes. Het gaat over sprookjes en mythen van over de hele wereld, waarin vrouwen een belangrijke rol spelen. De schrijfster Clarissa Pinkola Estes gaat op zoek naar de oorsprong van deze verhalen, die in de loop der jaren vaak zijn veranderd. Van de krachtige, sterke vrouw die levens redt is de vrouw meer verworden tot iemand die gered moet worden, die dienstbaar moet zijn, en vriendelijk. 

Het boek maakte indruk op me, helemaal omdat ik er dingen in herkende. Ik ben een pleaser en ga daardoor soms over mijn eigen grenzen. Met een coach ben ik patronen van mijn gedrag gaan uitpluizen, om te kijken waar dit vandaan komt en hoe ik mezelf kan zijn, zonder bezig te zijn met wat anderen van me vinden of wat ik van mezelf moet. 'A Taste Of The Wild' als zin zijnde komt daar dus vandaan, maar het slaat op zo veel dingen tegelijk: het slaat op de relatie tussen mens en natuur, het slaat op de vrouwelijkheid in mezelf waarnaar ik op zoek ging, en waarvan ik uit ging zoeken wat het eigenlijk betekent om vrouw te zijn. Maar het slaat denk ik voornamelijk op jezelf vinden, en op zoek gaan naar jezelf zoals je bent zonder de sociale normen die je zijn opgelegd. En dan dus ook alle emoties die er zijn, en alles wat je vindt, er echt te durven laten zijn, zonder oordeel. En dat is meteen het verhaal wat het album vertelt.  

FF: Liedjes hebben altijd een eigen verhaal, welk nummer op de nieuwe plaat heeft volgens jou de meest bijzondere, merkwaardige of betekenisvolle achtergrond?

NinaLynn: Alle liedjes op dit album dragen bij aan het hele verhaal, en in die zin is het album dus eigenlijk ook 1 doorlopend verhaal. Het is daarom lastig om er 1 liedje uit te pikken, omdat ze elkaar allemaal zo mooi opvolgen haha. Zo begint het album bijvoorbeeld met Glistening, een liedje wat voortkwam uit een gedicht dat ik schreef uit een angst dat Hummingbird mijn hoogtepunt zou zijn, dat ik daarna niks meer te vertellen had. In Glistening vind ik juist een rivier die gevuld is met creativiteit, en daarom is het ook zo'n fijn begin van het album. Het liedje daarna, The Wolf, heeft verschillende interpretaties en betekenissen, maar vertelt onder andere hoe de relatie tussen mens en natuur steeds meer verslechtert. Het liedje daarna (If You Were An Ocean) gaat over de relatie tussen mij en mijn vriend, waarin ik hem eigenlijk vertel dat hij zich niet in hoeft te houden en zich niet anders voor hoeft te doen dan dat hij is, omdat juist hetgeen wat hij doet dat mij kan raken er weer voor kan zorgen dat ik kan groeien, dat ik meer over mezelf leer en oude angsten of patronen los kan laten. En zo gaat het maar door haha!

FF: En we zullen ongetwijfeld veel nieuwe stukken te horen krijgen bij je optreden op Flat Mountain in Bergen op Zoom. Hoe ben jij bij dat festival betrokken geraakt en wat is jouw rol daar als organisator?

NinaLynn: Dat klopt zeker! Misschien zelfs wel een set met alleen maar nieuwe liedjes? Ik moet de setlijst nog maken dus het is even kijken, maar we hebben er zo veel lol in om deze nieuwe liedjes live ten gehore te brengen! Het festival begon eigenlijk met een whatsappgroep met allemaal folk, roots en americana muzikanten erin, om elkaar te helpen met 'vechten' tegen de algoritmes op sociale media. Dit deden we door veel op elkaars posts te reageren, zodat hopelijk meer mensen en volgers onze berichtjes zouden zien. En dit was zo leuk en gezellig met elkaar, dat we zoiets hadden van: we willen elkaar allemaal wel eens live horen spelen! En zo begon langzaam het idee van het festival. Binnen de organisatie pakken we allemaal alles op wat we op kunnen pakken, dus het wisselt een beetje wat voor taken ik oppak. Maar het is allemaal zo leuk om met elkaar te doen!

FF: Dus gaan wij op 26 maart 2023 naar Bergen op Zoom, want naast optredens van NinaLynn, Dieter van der Westen, The Lasses & Kathryn Claire, Gitta de Ridder, Lewin, Johnny en Tip Jar zijn er ook nog diverse workshops. Info en tickets vind je op: https://flatmountainfestival.nl.

poster Flat Mountain Festival

En als je echt niet op 26 maart naar het festival kunt, kijk dan vooral even op de site van NinaLynn waar ze (dit weekend en komende tijd) nog meer speelt: https://www.ninalynn.nl.