Oi-Va-Voi


Image

Oi-Va-Voi, Zondag 26 januari 19.45 uur Grote Zaal 013

Oi-Va-Voi overtuigde anderhalf jaar geleden iedereen op het Dranouter Folkfestival met een gedreven mix van gepassioneerde oosteuropese en joodse traditionele muziek en break-beats. In Tilburg zouden ze ook wel eens uit kunnen groepen tot de revelatie van het festival.

Maart afgelopen jaar kwam cd van deze jonge Engelse band uit: Digital Folklore. De sound is daarop doorspekt van drum n' bass, dub, funky-house en oosteuropese melodische muziek. Het zestal zingt en bespeelt trompet, gitaar, drums, bass, klarinet en viool. Met hun swingende optredens hebben ze succes geboekt op grote podia. Naast Dranouter en Glastonbury speelden ze bijvoorbeeld op Robert Wyatt's Meltdown Festival in Londen, in De Melkweg in Amsterdam en in The Knitting Factory in New York. Ook maakten ze uitgebreide toernees door landen als Duitsland en Rusland. Ze zijn in het kader van de BBC-world Music Awards 2003 genomineerd voor de beste crossover-act.

Oi-Va-Voi ontstond eind 1998. Met z'n negenen waren ze. Negen jonge muzikanten uit verschillende muzikale richtingen. Ze maakten muziek in het alternatieve Londens clubcircuit, de een rock, de ander jazz, weer een ander was dj, of speelde in een klassiek kwartet. Er moest ook nog gestudeerd worden dus een jaar later was de groep ingekrompen tot zes, met allemaal een beetje Joods bloed. Ze gingen op zoek naar een nieuwe sound voor de Londense dance-scène.

Violiste Sophie Solomon: "Ik groeide op met de viool. Op school werd ik richting klassiek gestuurd. Op de universiteit werd het tijd voor rebellie. Ik sortte me op het dance-circuit en werd jungle-dj. Voor mijn studie moest ik samen met studiegenoot trompettist Johathan Walton een jaar naar Moskou. Daar raakten we verslingerd aan de oosteuropese en joodse muziek. Terug op Oxford leidde dat tot Oi-va-voi."
"Ik speel de vior cy goarna, een traditioneel gypsie-instrument. Half viool en half trompet. Speciaal voor mij gebouwd in Roemenië. De klank is uitermate geschikt voor de meditatieve doina's, of geïmproviseerde herdersliedjes. Maar als de drums en bas loos gaan, gooi ik graag het volume de hoogte in van mijn vijfsnarige Violectra en experimenteer met effecten."

Trompettist Jonathan Walton die aanvankelijk jazz studeerde komt het blad Froots aan het woord: "To me folkmusic is not like some elitist museum piece that gets dusted down and brought out. It's just the primaeval form of dance music. It's club music designed for dancing."

CD:
Digital Folklore (maart 2002)
Tracks van deze cd zijn verschenen op de volgende compilatie-cd's:
Futuro Flamenco (Outcaste Records) Spirrit of Buddha (Buddha Bar) Phat Global 2 (Palm Pictures)